torsdag 29 oktober 2009

The Souq

Idag var det dags för en lite tup på egen hand igen. Jennie jobbar så jag blev körd av Leon till Souq:en för lite shopping. Hela området är ett myller av små gränder, ibland syns det inte från gata att det pågår försäljning längre in. Jag kollrade bort mig helt. Men jag fick köpt lite iaf.


Sedan gick jag över till en annan Souq, nya Souq:en, där fanns det hur många affärer som helst som sålde de svarta hucklena, jag kände mig rätt så malplacerad om man säger så.....men lite intressanta affärer hittade jag dock.
Här var det en brand för ett par veckor sedan, nu fortsätter kommersen utanför, men skylten/taket ser lite farligt löst ut för att kännas som ett bra skydd över huvudet.

Det är varm idag(som alla andra dagar) och jag gick tillbaka till den gamla Souq för lite mat, allt började stänga för siesta så jag gick in på första bästa restaurang som verkade öppen. Jag kände mig lite vimmelkantig, antagligen på grund av för lite vatten och beställde in en färskpressade apelsinjuice och en stor flaska vatten.

Nu var det inte den fulla menyn man hade att välja på utan en enklare typ frukost meny. Jag hittade ngt med kyckling och frågade vad det var. Servitören som var urdålig på engelska sa att det var hoummus, något jag inte visste vad det var och kycklingbröst. Jag försökte få honom att beskriva vad det konstiga var men han kunde inte. Men jag gillar ju hoummus och kyckling så det borde ju funka tänkte jag.

När maten kommer så höll jag på att spy, tunnskivad kyckling i en fesljummen youghurtliknande goja. Jag smakade och det var oätligt, vad var hoummusen och brödet..?
De fick ta ut det så beställde jag enbart hoummus och bröd. Han frågade ngt men vi föstod inte varandra så han gav upp.

Vi det laget trodde jag att jag skulle svimma, jag kände mig lite rädd, tänk att tuppa av här...läskigt. Men efter lite tugg så kändes det bättre och med spänstiga steg gick jag mot Museum ocf Islamic Art för att vandra runt då markanden hade siesta.


Skyline, till höger ser man det pyramidliknande Sheraton
och ännu mer till höger Inter-Continental som vi var vid igår.



Museum of Islamic Art

Jag trodde jag skulle avlida av värmeslag på vägen dit, det är verkligen inte ett promenadland detta. Väl framme berättar vakten att de stänger om en halvtimme. FAN att jag inte tog taxin som stannat vi mig på vägen dit. Jag ställde mig i rondellen i solgasset och viftade frenetiskt på alla taxibilar som körde förbi, men alla var fulla av araber. Kändes att solen tog styggt på min oinsmörjda kropp, jag som aldrig nyttja något under SPF30.

Jag vandrade hela vägen tillbaka till Souq:en och fick tillslut tag på en jävla taxi, gud va skönt att få lite ac på sig igen..

Nu är jag hemma igen och tänker gå och bada i poolen.

Inga kommentarer: